Zgodnie z nową podstawą programową w klasach I–III wdrożone zostanie powszechne kształcenie informatyczne, w ramach którego wpisana jest umiejętność programowania – jedna z podstawowych kompetencji XXI wieku. Co właściwie oznacza uczenie się przez dzieci programowania i jak im w tym pomóc?
Do prowadzenia zajęć z programowania będą wykorzystywane gry, quizy, animacje oraz prezentacje multimedialne. Programowanie to nie tylko zajęcia ze sprzętem komputerowym, ale także – zajęcia offline, czyli takie, na których nie potrzebujemy żadnego sprzętu mobilnego. Dzieci robią wiele rzeczy intuicyjnie, bez znajomości skomplikowanych reguł matematycznych, a zajęcia mają wzmocnić umiejętność logicznego i analitycznego myślenia. Obecnie w ofercie edukacyjnej dla szkół dostępnych jest wiele narzędzi do nauki programowania. Jak możemy pomóc dziecku odnaleźć się w cyfrowej rzeczywistości poza szkołą?
Bez wątpienia dzieci najszybciej uczą się przez zabawę, w miejscu, w którym mają przestrzeń do eksperymentowania i popełniania błędów. Największą frajdę i jednocześnie satysfakcję sprawiają im zabawki, które najpierw trzeba zbudować, a następnie zaprogramować. Rodzi się pytanie – jak dobrać tego rodzaju zabawkę interesującą dla dziewczynki? Od lat spotykamy się ze stereotypem, że programowanie to strefa przeznaczona bardziej dla chłopców, że to zbyt trudne dla dziewcząt i zwyczajnie nudne. Coraz częściej producenci zabawek dostrzegają tę potrzebę i na rynek wprowadzane są uniwersalne zestawy, dedykowane dla każdego dziecka, bez wyjątku.
Na przykład od 1 września dostępny jest nowy zestaw kreatywny LEGO® BOOST, który nie tylko rozbudzi kreatywność dziecka i zachęci do poznania tajników programowania, ale także dzięki połączeniu uniwersalnych klocków LEGO® z zaawansowaną technologią dostarczy wiele radości i zabawy. Do zestawu została przygotowana darmowa aplikacja LEGO® BOOST w App Store do pobrania na tablet, w której znajdują się szczegółowe instrukcje budowania i programowania każdego z pięciu wielofunkcyjnych modeli LEGO® BOOST.
Kot Frankie, który potrafi się bawić, mruczeć i wyrażać nastrój, na pewno będzie miłym towarzyszem zabawy. Gitara 4000 posiada funkcję pitch bend (zmiany wysokości dźwięku) i efekty akustyczne. Robot Vernie potrafi się poruszać i mówić. M.T.R.4 (Multi-Tooled
Rover 4) to mocny, wszechstronny łazik, który ma cztery różne dołączane narzędzia, w tym sprężynową wyrzutnię. Linia produkcyjna to z kolei zminiaturyzowana fabryka, która naprawdę tworzy miniaturowe modele LEGO! Dla każdego coś dobrego!
Przy wyborze zabawki do nauki programowania warto pomyśleć również o możliwości wspólnej zabawy, ponieważ bez wątpienia zabawa jest idealną okazją do nauki współpracy nad danym projektem. Zarówno programowanie, jak i umiejętność pracy w zespole to cechy wymarzonych przyszłych pracowników. Dlaczego tak jest? Analitycy przewidują, że już w 2020 roku na rynku pracy będzie wolnych 900 tys. stanowisk informatycznych. Oznacza to, że chcąc zapewnić dziecku odpowiednie wykształcenie poza nauką języków, warto położyć nacisk na umiejętność programowania już dziś!