Brak wyników

Programowanie przez zabawę

Artykuły | 14 stycznia 2019 | NR 7
0 810

Zgodnie z nową podstawą programową w klasach I–III wdrożone zostanie powszechne kształcenie informatyczne, w ramach którego wpisana jest umiejętność programowania – jedna z podstawowych kompetencji XXI wieku. Co właściwie oznacza uczenie się przez dzieci programowania i jak im w tym pomóc?


Do prowadzenia zajęć z programowania będą wykorzystywane gry, quizy, animacje oraz prezentacje multimedialne. Programowanie to nie tylko zajęcia ze sprzętem komputerowym, ale także – zajęcia offline, czyli takie, na których nie potrzebujemy żadnego sprzętu mobilnego. Dzieci robią wiele rzeczy intuicyjnie, bez znajomości skomplikowanych reguł matematycznych, a zajęcia mają wzmocnić umiejętność logicznego i analitycznego myślenia. Obecnie w ofercie edukacyjnej dla szkół dostępnych jest wiele narzędzi do nauki programowania. Jak możemy pomóc dziecku odnaleźć się w cyfrowej rzeczywistości poza szkołą? 
Bez wątpienia dzieci najszybciej uczą się przez zabawę, w miejscu, w którym mają przestrzeń do eksperymentowania i popełniania błędów. Największą frajdę i jednocześnie satysfakcję sprawiają im zabawki, które najpierw trzeba zbudować, a następnie zaprogramować. Rodzi się pytanie – jak dobrać tego rodzaju zabawkę interesującą dla dziewczynki? Od lat spotykamy się ze stereotypem, że programowanie to strefa przeznaczona bardziej dla chłopców, że to zbyt trudne dla dziewcząt i zwyczajnie nudne. Coraz częściej producenci zabawek dostrzegają tę potrzebę i na rynek wprowadzane są uniwersalne zestawy, dedykowane dla każdego dziecka, bez wyjątku.
Na przykład od 1 września dostępny jest nowy zestaw kreatywny LEGO® BOOST, który nie tylko rozbudzi kreatywność dziecka i zachęci do poznania tajników programowania, ale także dzięki połączeniu uniwersalnych klocków LEGO® z zaawansowaną technologią dostarczy wiele radości i zabawy. Do zestawu została przygotowana darmowa aplikacja LEGO® BOOST w App Store do pobrania na tablet, w której znajdują się szczegółowe instrukcje budowania i programowania każdego z pięciu wielofunkcyjnych modeli LEGO® BOOST. 
Kot Frankie, który potrafi się bawić, mruczeć i wyrażać nastrój, na pewno będzie miłym towarzyszem zabawy. Gitara 4000 posiada funkcję pitch bend (zmiany wysokości dźwięku) i efekty akustyczne. Robot Vernie potrafi się poruszać i mówić. M.T.R.4 (Multi-Tooled 
Rover 4) to mocny, wszechstronny łazik, który ma cztery różne dołączane narzędzia, w tym sprężynową wyrzutnię. Linia produkcyjna to z kolei zminiaturyzowana fabryka, która naprawdę tworzy miniaturowe modele LEGO! Dla każdego coś dobrego! 
Przy wyborze zabawki do nauki programowania warto pomyśleć również o możliwości wspólnej zabawy, ponieważ bez wątpienia zabawa jest idealną okazją do nauki współpracy nad danym projektem. Zarówno programowanie, jak i umiejętność pracy w zespole to cechy wymarzonych przyszłych pracowników. Dlaczego tak jest? Analitycy przewidują, że już w 2020 roku na rynku pracy będzie wolnych 900 tys. stanowisk informatycznych. Oznacza to, że chcąc zapewnić dziecku odpowiednie wykształcenie poza nauką języków, warto położyć nacisk na umiejętność programowania już dziś!

Przypisy