Brak wyników

Nowinki technologiczne wspierające rozwój dziecka,
czyli jak sensownie wykorzystać nowoczesne technologie?

Artykuły | 14 stycznia 2019 | NR 7
0 916

Od kilku lat obserwujemy zachwyt nad nowoczesnymi technologiami, które otaczają nas wszędzie i bardzo naturalnie wkraczają do każdej dziedziny naszego życia. Jest to znak naszych czasów, na który narzeka starsze pokolenie. Można to jednak wykorzystać pozytywnie. Jak to zrobić?


Nowoczesne technologie właściwie wykorzystane mogą przyczyniać się do rozwoju dziecka i kształtowania pozytywnych zachowań społecznych. Mądry rodzic czy nauczyciel pokaże dziecku piękny świat nowoczesnych technologii, które w ciekawy i interesujący sposób będą pozytywnie oddziaływać na najmłodszego użytkownika.
Mądre wprowadzenie w świat technologii    
Jednym z wielu ważnych aspektów jest wprowadzenie i zapoznanie dziecka z różnorakimi dobrodziejstwami nowoczesnych technologii. Małe dzieci zazwyczaj nie mają obaw, że coś zepsują. Nie mają świadomości ogromu swojej niewiedzy, dzięki czemu częściej i chętniej eksperymentują. Mimo że nie zawsze od razu otrzymują zamierzony efekt i w trakcie ich działania mogą też przestawić ustawienia programu, to w ciekawy i naturalny dla nich sposób pobudzą swoją kreatywność i chęć do pracy. 


Niejednokrotnie zdarza się tak, że dziecko szybciej niż jego o parę lat starszy kolega uczy się obsługi sprzętu czy też danego oprogramowania. Brak świadomości niewiedzy, ale i też zabawa w „odkrywcę nieznanych terenów” jest motorem do działania – takie właśnie zachowanie wspiera kreatywność i chęć do działania, a nie obawę i lęk przed zepsuciem, co niestety zbyt często utożsamiane jest z pożyteczną socjalizacją.
Nie takie gry straszne…    
learningapps.org
Gry towarzyszą dziecku codziennie. Niejednokrotnie gra na tablecie zajmuje dziecku czas w podróży. Zatem tak ważne jest, w jakie gry będą grać nasze dzieci i czy dana gra będzie wspierała ich rozwój lub może prezentowała treści daleko nieodpowiedne i niestosowne dla dziecka. Nie tylko sam proces gier daje dziecku radość. Wiele satysfakcji sprawić może fakt zaprogramowania prostej aplikacji w darmowym i ogólnodostępnym serwisie learningapps.org. Dziecko realnie może wpłynąć na to, jaką aplikację utworzy i jaki będzie efekt jego pracy. Bez problemu dzieci w klasach nauczania zintegrowanego mogą stworzyć aplikacje polegające na dopasowywaniu do pary, a także krzyżówkę czy też wykreślankę. Bardzo intuicyjny interfejs ułatwia dziecku korzystanie z komputera, ale też daje możliwość samodzielnego stworzenia gry bez pomocy osób dorosłych. Wykorzystanie tego narzędzia pozytywnie wpływa na rozwój dziecka, ucząc go kreatywności i odwagi w swoim działaniu.
Pivot Animator    
Szczególnie ważną umiejętnością u dziecka jest kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego, które niezbędne jest w dalszej edukacji i rozwoju. Z pomocą może przyjść tutaj bardzo proste i darmowe narzędzie Pivot Animator. Praca w tym programie doprowadza do stworzenia własnej animacji. Proces tworzenia odbywa się poprzez manipulowanie „patyczkowymi ludzikami” oraz innymi wybranymi przez twórcę figurami, a następnie poprzez dodawanie kolejnych klatek filmu. 
Wykorzystanie tego narzędzia daje szansę, że najmłodszy użytkownik stanie się autorem pierwszych animacji 2D, dostrzeże ciąg przyczynowo-skutkowy oraz będzie ćwiczyć logiczne myślenie, aby jego historia miała jak największy sens. 
Oprócz zabawy, która towarzyszy dziecku w każdym momencie tworzenia filmu, wykorzystanie tego narzędzia ma wielką wartość edukacyjną. Najmłodszy użytkownik stara się brać odpowiedzialność za swoje postępowanie oraz uczy się kończyć rozpoczętą pracę, nie zrażając się niepowodzeniami. Dziecko bardzo szybko doświadcza efektu końcowego swojej pracy, co niejednokrotnie jest dużym zaskoczeniem dla niego samego.
Finger Paint    
W ostatnim czasie tablet stał się wszechobecnym i ogólnie dostępnym sprzętem, dlatego warto wykorzystać oprogramowanie dostępne dla tych urządzeń. Jednym z przykładów oprogramowania graficznego, które z powodzeniem może być wykorzystane w pracy z najmłodszym uczniem szkoły, jest aplikacja Finger Paint. Dotykowy interfejs pozytywnie wpływa na dziecko (zasada neurodydaktyki). Użytkownik w zależności od aktualnych potrzeb może wykorzystać program jako cyfrową kolorowankę lub cyfrową kartkę do rysowania. Po wykonaniu całej pracy dostępny jest film ilustrujący kolejne etapy pracy dziecka. W sytuacjach, kiedy trudno jest rysować na zwykłej kartce papieru, aplikacja Finger Paint jest bardzo polecana. 
Przy wszystkich dobrodziejstwach nowoczesnych technologii nie można zapomnieć o bezpieczeństwie dziecka i dobrym wykorzystaniu sprzętu podczas użytkowania. Internet to z jednej strony bogactwo i skarbnica wiedzy, a z drugiej sieć, która niesie za sobą ryzyko uzależnień i spotkania się z treściami wysoce nieodpowiednimi dla dziecka. Przed udostępnieniem dziecku całego cyfrowego świata warto porozmawiać z nim o grożących mu niebezpieczeństwach. Z dużą pomocą przychodzą tutaj sieciaki, które w przejrzysty i kolorowy sposób pokazują dziecku najważniejsze kwestie związane z jego bezpieczeństwem w sieci. Jeśli dziecko ma możliwość pozostania sam na sam z nowoczesnymi technologiami, warto wyposażyć tablet w ochronę rodzicielską. Nieodpowiednie strony często są na wyciągnięcie ręki, a spustoszenia, które czynią w psychice najmłodszego dziecka, są bardzo mocne i silnie wpływają na dalsze jego zachowanie. Ważne, aby dziecko korzystało z internetu tylko pod opieką dorosłego, ale jeśli nie jest to możliwe – warto raz na jakiś czas prześledzić historię wyszukiwarki, dzięki czemu rodzic zapozna się z wszystkimi stronami, z których korzystało jego dziecko. Na początku wspaniałej przygody z nowoczesnymi technologiami korzystnie jest pokazać dziecku, że jest to piękny świat, który źle wykorzystany przyniesie mu szkodę. Należy z dzieckiem jasno określić sposoby i zasady korzystania przez niego ze sprzętu – czas, jaki dziecko spędza przy komputerze lub tablecie, powinien być odpowiedni do wieku użytkownika. Nie jest dobrze, gdy dziecko korzysta z nowoczesnych technologii tyle, ile chce i kiedy ma ochotę. Czas bezpośrednio przed snem powinien być wolny od dobrodziejstw technologicznych, aby dziecko miało możliwość wyciszenia się. Warto też pokazać dziecku przykłady stron dla niego odpowiednich oraz gier, w które może grać. Nie każda gra, nawet ta z kategorii dla dzieci, jest dla niego odpowiednia. 
Od nas, rodziców, w dużej mierze zależy, w jakie gry będzie bawiło się dziecko oraz w jaki sposób pozna świat nowoczesnych technologii, które – jak wszelkie inne dobrodziejstwa kultury – mogą bardzo pozytywnie oddziaływać na dziecko, pod warunkiem że rodzic dobrze wprowadzi malucha w świat cyfrowy. Pozytywne i akceptowalne zachowanie daje dziecku dobry start w starsze już życie użytkownika nowoczesnych technologii, gdyż nie można przejść obojętnie wobec zjawiska, które bez wątpienia wpisało się już w naszą codzienność.

 


 

Przypisy