Brak wyników

Czym się bawić, czyli nauka przez zabawę

Artykuły | 14 stycznia 2019 | NR 8
182

Każde dziecko posiada naturalny pęd do zdobywania wiedzy, uczy się w sposób swobodny. Problemy mogą zacząć się wówczas, gdy procesowi nauczania nadajemy zbyt formalny charakter. Aby temu zapobiec, należy wykorzystać fizjologiczne zdolności i zachęcać dziecko do nauki poprzez zabawę.

Zabawa to główna aktywność, sprawiająca wiele przyjemności i wpływająca na rozwój dziecka. Dlaczego zatem nie połączyć jej z działalnością edukacyjną? Oczywisty wydaje się fakt, że zadanie to leży po naszej – rodziców stronie, bowiem to my mamy ogromny wpływ na to, czym będzie bawiło się nasze dziecko oraz w jakich zabawach będzie brało udział. Warto zauważyć, że zabawki, które nie motywują do podejmowania aktywności, niezwykle szybko zaczynają nudzić dziecko. Obecnie producenci oferują szeroką gamę różnorodnych zabawek – większość z nich posiada funkcje edukacyjne oraz stymulujące wszechstronny rozwój dziecka. Wobec tego zastanówmy się, jakie zabawki wybrać, uwzględniając preferencje naszych dzieci oraz rozwój konkretnych obszarów i funkcji.
Zakup odpowiednich zabawek jest ogromnym wyzwaniem, dlatego nie należy czynić tego przez pryzmat ilości, a raczej uwzględnić jakość i funkcje przekazywanych dzieciom zabawek. Nadmiar przedmiotów powoduje, że dzieci szybko ulegają znudzeniu, natomiast ich ograniczona liczba zachęca do kreatywnego poszukiwania i samodzielnego działania. Wobec tego starajmy się o zabawki będące wyzwaniem dla dzieci i wciąż stymulujące ich rozwój. 
Dodatkowo warto wspomnieć, że we współczesnym świecie nie tylko rodzice i producenci zabawek dbają o wszechstronny rozwój dziecka, również organizatorzy turystycznych atrakcji dla dzieci proponują wciąż nowe formy wprowadzające dziecko w świat nauki, uwzględniając potrzeby wiekowe i rozwojowe najmłodszych odbiorców. W Polsce niemal w każdym mieście można spotkać centra nauki, skanseny, wioski ekologiczne, centra nowoczesności, laboratoria i inne tego typu. Nie ulega wątpliwości, że są to miejsca magiczne, w których młody człowiek czuje się wyjątkowo. 
Można powiedzieć, że czas na naukę to czas na zabawę, ponieważ sukces możemy osiągnąć w sytuacji łączenia tego, co dla dziecka przyjemne, z tym, co pożyteczne. Nauka może być prawdziwą przygodą wówczas, gdy zaciekawia, fascynuje i wprowadza w tajemniczy świat, dlatego stwórzmy naszym dzieciom warunki, aby naukę postrzegały właśnie 
w taki sposób. 


 

Przypisy