Brak wyników

Zdrowie i rozwój

17 kwietnia 2019

NR 10 (Marzec 2019)

Woda źródłem życia

209

Każdy moment jest dobry, aby uświadomić sobie, jak ważna jest woda dla funkcjonowania ludzkiego organizmu i zadbać o odpowiednie nawodnienie, zwłaszcza dzieci. To one bowiem są najbardziej narażone na utratę wody i negatywne skutki związane z odwodnieniem.

Woda to główny składnik ludzkiego ciała – stanowi przeciętnie około 60% jego masy. W przypadku najmłodszych proporcje te są dużo większe i sięgają nawet ponad 80%! Na różnych etapach rozwoju zapotrzebowanie człowieka na wodę jest różne, ale potrzebujemy jej wszyscy bez względu na wiek, bowiem stanowi ona element wszystkich komórek, tkanek i narządów.

Woda pełni w organizmie człowieka niezwykle istotne funkcje, m.in.:

  • pomaga w regulacji temperatury ciała,
  • bierze udział w procesie trawienia i wchłaniania składników odżywczych,
  • wspomaga proces wydalania produktów przemiany materii,
  • umożliwia pracę mózgu.

Żadna reakcja chemiczna w naszym organizmie nie zajdzie bez obecności wody. Zazwyczaj nie zdajemy sobie z tego sprawy i nie zastanawiamy się nad tym, jak bardzo ważna jest woda. Wyobraźmy sobie np. mruganie bez odpowiedniego nawilżenia oka!

Normy wystarczającego spożycia dla wody zostały opracowane w Polsce przez Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie (najnowsze pochodzą z 2017 roku). Choć zapotrzebowanie na wodę uzależnione jest od wielu czynników, takich jak wiek, płeć, rodzaj diety, poziom aktywności fizycznej czy temperatura, to możemy wspomagać się tymi ogólnymi wytycznymi. Według ekspertów, spożycie wody przez dzieci w wieku 4–6 lat powinno wynosić 1600 ml, 7–9 lat: 1750 ml, 10–12 lat dla dziewcząt – 1900 ml, a dla chłopców – 2100 ml.

Normy te uwzględniają zarówno wodę pitną w czystej postaci, jak i tę pochodzącą z różnego rodzaju napojów i dostarczaną wraz z pożywieniem. Pamiętajmy jednak, że organizm potrzebuje więcej wody, kiedy jesteśmy chorzy, uprawiamy aktywność fizyczną, gdy jest nam za gorąco lub za zimno.

O piciu wody trzeba przypominać zwłaszcza dzieciom. Często, zajęte zabawą czy nauką, zwłaszcza tą poza domem, zapominają o tym, że powinny się napić. Dlatego ważne jest, aby przed wyjściem dziecka z domu zawsze spakować mu butelkę z wodą. Najlepiej, żeby rozmiar butelki był dostosowany do wieku dziecka tak, by mogło ją swobodnie przenosić i utrzymać w dłoniach. Dodatkowym atutem może być atrakcyjna etykieta, która zachęci dziecko do picia wody. Warto sięgnąć na przykład po wodę źródlaną Nestlé Pure Life. Teraz, dzięki współpracy z National Geographic Kids, na dzieci czekają specjalne, kolorowe butelki w kształcie ulubionych zwierząt z całego świata. Dodatkowo każda butelka skrywa ciekawostkę na temat zwierzaków czy otaczającego nas środowiska. Wszystko po to, by dzieci mogły samodzielnie odkryć, że warto dbać o prawidłowe nawodnienie, wybierać wodę zamiast innych napojów oraz chronić jej zasoby na ziemi, żeby cieszyć się zdrową i lepszą przyszłością. Poręczna butelka o pojemności 0,33 l może towarzyszyć dziecku w szkole czy na placu zabaw i pomagać w kształtowaniu nawyku regularnego picia wody.

Warto zadbać o to, aby dzieci piły wodę regularnie, przez cały dzień – powoli i małymi łykami. To właśnie regularność jest bowiem kluczem do sukcesu i utrzymania prawidłowego nawodnienia. Często nie tylko dzieci, ale również dorośli sięgają po wodę dopiero wówczas, kiedy zaczynają odczuwać pragnienie. Tymczasem odczuwanie pragnienia to sygnał, że już jesteśmy odwodnieni. Spadek zawartości wody w organizmie już o 1% powoduje intensywne pragnienie, pogorszenie samopoczucia i spadek wydolności fizycznej, a o 4% – ból głowy, brak koncentracji, rozdrażnienie i senność. Niebezpieczne jest także tzw. przewlekłe odwodnienie, które choć może być niezauważone przez lata, prowadzi do takich konsekwencji zdrowotnych, jak suchość skóry, zaparcia, kamica nerkowa czy zaburzenia układu krążenia. Dlatego warto wiedzieć nie tylko ile, ale też jak pić. Stopniowe uzupełnianie płynów jest kluczowe, ponieważ wypicie zbyt dużej ilości wody na raz niesie ryzyko nadmiernego obciążenia układu krążenia i nerek. 

Jeśli od najmłodszych lat wyrobimy w dziecku nawyk picia wody, będzie ono później chętnie po nią sięgało. To korzystne i bezpieczne rozwiązanie, ponieważ woda nie uczula oraz nie wchodzi w interakcję np. z pokarmami. Dodatkowo woda ma neutralny smak, podczas gdy inne płyny mogą przyzwyczajać dzieci do słodkiego smaku, a nadmierne spożycie cukru w diecie dziecka może przyczynić się do wystąpienia próchnicy i nadwagi. Można także zachęcać dziecko do picia wody poprzez np. dodanie do niej świeżych owoców – np. kawałków cytryny czy pomarańczy, mięty lub innych ziół. Z pewnością pomoże też dawanie dobrego przykładu – jeśli dorośli będą pić wodę, a nie inne napoje, jest duża szansa, że dziecko pójdzie w ich ślady. Wybierając wodę przeznaczoną do codziennego picia, sprawdzajmy, czy ma odpowiednie atesty. Dobrym i bezpiecznym wyborem będzie wysokiej jakości woda źródlana Nestlé Pure Life, która przechodzi rygorystyczny proces kontroli, spełnia najwyższe standardy i świetnie smakuje.

Przypisy