Brak wyników

Zdrowie i rozwój

27 sierpnia 2019

NR 11 (Sierpień 2019)

Rola wody w życiu ucznia

184

To dzięki wodzie w organizmie zachodzą niemal wszystkie procesy. Jest ona także składnikiem, który występuje w ciele człowieka w największej ilości. U dzieci stanowi ok. 70% całkowitej masy ciała. To dlatego powinna być regularnie dostarczana z pożywieniem i stanowić napój konsumowany w największej ilości w ciągu dnia! 

Dlaczego woda jest ważna?


Oto kilka najważniejszych powodów:

  • jest składnikiem krwi, która przenosi tlen do komórek,
  • umożliwia prawidłowe napięcie mięśni – bez niej nie mogłyby pracować,
  • umożliwia połykanie, trawienie i wchłanianie składników odżywczych z pożywienia,
  • nawilża nasze oczy, stawy, usta i nos, przez co mogą poprawnie funkcjonować,
  • pomaga regulować temperaturę ciała poprzez wydzielanie potu,
  • umożliwia wydalanie produktów przemiany materii w formie moczu,
  • pozwala utrzymać równowagę elektrolitową niezbędną do życia,
  • umożliwia prawidłową pracę mózgu i wspiera funkcje poznawcze, takie jak pamięć czy koncentracja.
     

 Ile wody dziennie powinniśmy pić?


Nasze zapotrzebowanie na płyny, w tym na wodę, zależy od wielu czynników. Przede wszystkim od naszego wieku, masy ciała, płci, a także stanu zdrowia, poziomu wysiłku fizycznego i temperatury otoczenia. Zapotrzebowanie na wodę zwiększa się także w okresie ciąży i laktacji. To, ile płynów minimum w ciągu dnia potrzebujemy, możemy sprawdzić w „Normach żywienia dla populacji Polski” opublikowanych przez Instytut Żywności i Żywienia, dostępnych online. Jest to jednak ilość podstawowa, która powinna zostać zwiększona w okresie upałów, choroby czy intensywnych treningów. Widoczna w tabeli ilość płynów uwzględnia także wodę znajdująca się w żywności i innych płynach, np. w herbacie, kawie, sokach, zupach, jogurtach, owocach. Warto jednak dbać o to, aby czysta woda była wypijana w ilości ok. 8 szklanek przez dorosłych i 6 przez dzieci szkolne i młodzież. 

Pamiętaj!

Dobry nawyk picia wody zaszczep od początku
Warto wyrabiać w dziecku nawyk regularnego picia wody już od najmłodszych lat, a także zadbać o to, by woda była zawsze w zasięgu. Regularne jej picie jest jednym z najważniejszych prawidłowych nawyków żywieniowych. Ponadto nabiera szczególnego znaczenia w okresie chorób kiedy może pojawić się biegunka czy podwyższona temperatura.

 

Dlaczego warto wybrać wodę zamiast słodzonego napoju?


Woda to płyn, który najlepiej nawadnia, a także nie zawiera kalorii. Ponadto nie uczula oraz nie wchodzi w interakcję, np. z pokarmami czy lekami. Dodatkowo woda ma neutralny smak, podczas gdy inne płyny mogą przyzwyczajać dzieci do słodkiego smaku. Zgodnie z obowiązującymi zaleceniami Piramidy Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży, opracowanej przez Instytut Żywności i Żywienia, dzieci powinny ograniczać spożywanie słodkich napojów. Wszystko dlatego, że nadmierne spożycie cukrów prostych wiąże się z większym ryzykiem wystąpienia otyłości, próchnicy, cukrzycy typu 2 i wielu innych chorób cywilizacyjnych.


Słodzone napoje u dziecka


W dużych ilościach pita powinna być wyłącznie woda. Dobrze jest się kierować zasadą, że słodki napój traktujemy zawsze jako deser lub słodką przekąskę. Jeśli dziecko go zażąda, nie zgadzajmy się już na inne słodkości.


Co jeżeli nie wyrobiliśmy u dziecka nawyku picia wody i teraz chce ono sięgać tylko po słodzone napoje? 


Po pierwsze. zastanówmy się, czy sami pijemy wodę? Jeśli nie, zacznijmy zmiany od siebie. Po drugie. woda powinna być dostępna w domu przez cały dzień, a także na spacerze, w podróży czy w szkolnym plecaku. Jeśli to nie pomaga, może zacząć od stopniowego rozcieńczania słodkich płynów. W przypadku nastolatków warto spróbować porozmawiać na temat znaczenia wody dla wyglądu młodego organizmu. 

 

 

A może woda w kranie?


Niejednokrotnie świetnym rozwiązaniem jest picie wody wodociągowej. W szkołach coraz częściej w tym celu instalowane są specjalne źródełka. Jeśli znajdujemy się w nowym miejscu, zwłaszcza za granicą, bądźmy ostrożni i sprawdźmy, czy picie nieprzegotowanej wody w danym regionie jest bezpieczne i dozwolone. W swoim domu możemy zadbać o jakość i smak wody. zaopatrując się w specjalne filtry. 


By picie wody było ciekawe, zadbaj o formę!


Starsze dzieci lubią eksperymenty. Pozwólmy im przygotować orzeźwiające napoje poprzez połączenie wody z kawałkami świeżych owoców i ziół. W ten sposób możemy uzyskać wodę limonkowo-miętową czy truskawkowo-cytrynową z bazylią. Tak sporządzony wspólnie napój może być alternatywą dla kolorowych napojów ze sklepu. Możemy też podarować dzieciom kubki, bidony lub inne pojemniki na wodę z ich ulubionymi postaciami bajkowymi czy filmowymi.

Dziecko może też zainteresować butelka o ciekawym kształcie czy innych interesujących cechach. Takie butelki proponuje Nestlé Pure Life od Nestlé Waters. Dzięki współpracy z National Geographic Kids na dzieci czekają butelki ze specjalnymi etykietami świecącymi w ciemności, z wizerunkami ulubionych zwierząt z całego świata. Poręczna butelka o pojemności 0,33 l może towarzyszyć dziecku w szkole czy na placu zabaw. Wszystko po to, by dzieci mogły samodzielnie odkryć, że warto wybierać wodę zamiast innych napojów i dbać o prawidłowe nawodnienie – tak wieczorem, jak i o poranku. 


Ćwicz i pij wodę!


Dzieci w wieku szkolnym rozpoczynają swoją przygodę z zajęciami sportowymi. Warto uświadomić im, jak ważne jest regularne picie wody dla osiągania wyników i utrzymania odpowiedniej formy przez cały trening. Dobrze zachęcić trenera lub nauczyciela wychowania fizycznego, aby ustalił z dziećmi, że na zajęcia i treningi przynoszą tylko wodę, a nie słodzone napoje. Często okazuje się to bardziej skuteczne niż prośby rodziców.


Woda – nie zapomnij jej do szkoły!


Tak jak nie zapominamy sprawdzić, czy na kolejny dzień zapakowaliśmy potrzebne przybory, tak samo pamiętajmy o zapakowaniu porcji wody na cały dzień.

 

Woda dla dzieci – która najlepsza?


Wybierając wodę przeznaczoną do codziennego picia, sprawdzajmy, czy ma odpowiednie atesty. Dobrym i bezpiecznym wyborem będzie wysokiej jakości woda źródlana Nestlé Pure Life, która przechodzi rygorystyczny proces kontroli, spełnia najwyższe standardy i świetnie smakuje. Woda ta posiada pozytywną opinię Instytutu Matki i Dziecka w żywieniu dzieci powyżej pierwszego roku życia i kobiet w ciąży.
 

Przypisy