Brak wyników

Miejsce chorego dziecka jest w domu a nie w szkole

Artykuły | 14 stycznia 2019 | NR 8
174

U dzieci o infekcje nietrudno. Za nami już najtrudniejszy czas jesienno-zimowy, ale niestety wiosną również łatwo o zarażenie, a sprzyjają temu chociażby znaczne wahania temperatury w ciągu dnia. To oczywiste, że chore dziecko powinno pozostać w domu, dlaczego zatem zasada ta jest tak często łamana? Jakie może to nieść konsekwencje?

Czas, pęd i zmiana struktury społeczeństwa
Na przełomie ostatnich kilkunastu lat znacząco zmienił się w naszym kraju styl życia. Pracujemy coraz więcej i dłużej, ponadto w wielu miastach z uwagi na wzmożony ruch uliczny wydłużył się również czas dojazdów do pracy czy szkoły. W coraz liczniejszych rodzinach na utrzymanie domu pracują oboje rodzice. Co gorsza, struktura domostw się zmieniła – coraz częściej zanikają rodziny wielopokoleniowe przebywające w jednym domu czy mieście, a nawet gdy ta struktura jest zachowana, często dziadkowie i babcie są nadal aktywni zawodowo. Konsekwencje tego wszystkiego dotykają niestety naszych dzieci, które w szkole spędzają coraz więcej czasu, często także wtedy, gdy są chore, bo nie mają z kim zostać w domu. Czy to właściwe?
Odpowiedź jest oczywista – nie. Niestety, nie chodzi tylko o sam fakt rozprzestrzeniania się infekcji na kolejne dzieci w szkole. Zagrożone jest również chore dziecko – przede wszystkim może dojść do powikłań choroby, na którą zapadło. Najczęstszymi powikłaniami infekcji górnych dróg oddechowych są zapalenia uszu, zatok, oskrzeli czy płuc, zapalenie stawów – zatem choroby niekiedy bardzo poważne. Ponadto dziecko osłabione chorobą jest znacznie bardziej podatne na kolejne infekcje, również w okresie rekonwalescencji odporność dziecka jest obniżona, co sprzyja nowym zakażeniom. Zatem niestety trzeba przeorganizować plan dnia i umożliwić dziecku pozostanie w domu podczas choroby. Jak dbać o odporność, aby zmniejszyć ryzyko infekcji?
Odporność – jak na nią wpłynąć i jak szybko uporać się z infekcją
Niestety, dbanie o odporność u dziecka to ciężka praca. Ogromny wpływ na zdrowie ma właściwy styl życia, czyli stosowanie zbilansowanej diety oraz regularny wysiłek fizyczny. 
Z prawidłowym odżywieniem u dzieci w okresie szkolnym bywa niekiedy trudno. Wcześniej w przedszkolu posiłki były podawane przez placówkę i u wszystkich dzieci takie same. Gdy dziecko uczęszcza do szkoły, najlepiej jest, gdy pierwsze śniadanie zje jeszcze w domu, a drugie zabierze do szkoły. Niestety, nieraz prawdziwym wyzwaniem okazuje się pakowanie pudełek śniadaniowych – ważne, aby wybierać produkty zdrowe, pożywne, z jak najmniejszą ilością sztucznych konserwantów. Unikamy pakowania do niej słodyczy, słonych przekąsek – a jeśli tak, to jedynie jako dodatek, a nie główne danie. Konieczne jest również, aby dziecko zjadło ciepły posiłek. Większość szkół oferuje taką możliwość, jednak oprócz wykupienia obiadów wypytaj swoje dziecko, czy je spożywa – stołówka to nie kuchnia mamy, a dodatkowo często na dziecko w tym wieku ma już wpływ grupa: „Mamo, nikt nie jadł tej ryby, to ja też nie jadłem”. Po powrocie ze szkoły dobrze, żeby dziecko zjadło jeszcze podwieczorek i kolację. Przy komponowaniu posiłków warto pamiętać, że każdy z nich powinien zawierać chociaż odrobinę warzyw lub owoców.
Dodatkowe witaminy
Oprócz urozmaiconej diety warto zastosować u dziecka preparaty witaminowe w celu wzmocnienia odporności – są one dostępne w różnych formach bez recepty w aptekach. Przy wyborze konieczne jest dobranie preparatu do wieku dziecka. Korzystne może być również spożywanie probiotyków zawierających mikroorganizmy, których działanie ma korzystny wpływ na organizm. Najczęściej zawierają drobnoustroje z rodziny Lactobacillus, Bifidobacterium oraz szczepy drożdży Saccharomyces boulardii.
Oprócz zbilansowanej diety niezbędna jest codzienna porcja aktywności fizycznej. Dziecko w wieku szkolnym często samo prosi o zapisanie na zajęcia sportowe. Warto skorzystać z takich propozycji, gdyż aktywność fizyczna korzystnie wpływa na prawidłowy rozwój każdego dziecka. Wiosna sprzyja również aktywności na świeżym powietrzu – spacerom, jeździe na rowerze, rolkach.
W dbaniu o odporność bardzo istotne jest dbanie o higienę – szczególnie zwracaj uwagę na częste mycie rąk.

Podsumowując: Gdy dziecko zachoruje, działaj szybko, przede wszystkim pozwól mu pozostać w domu i włącz leczenie objawowe. Gdy po 2–3 dniach nie ma poprawy, skonsultuj się z lekarzem. Na co dzień dbaj o zbilansowane posiłki i systematyczną aktywność.

lek. med. Joanna Gładczak

Przypisy